banner

Výbuch hořícího íránského tankeru by mohl zamořit okolí, varuje Čína. Desítky lidí se pohřešují

Ve Východočínském moři stále hoří tanker, který se o víkendu srazil s nákladní lodí. Celkem 31 členů posádky je nezvěstných. Plavidlo vezlo z Íránu 136 tisíc tun ropného kondenzátu v hodnotě zhruba 60 milionů dolarů. Podle čínských činitelů hrozí, že dojde k výbuchu a následné katastrofě. Všech 21 námořníků z čínské lodi se podařilo zachránit.

Ke kolizi došlo v sobotu kolem 20 hodin místního času (13:00 SEČ). Čínské plavidlo CF Crystal, zaregistrované v Hongkongu, neutrpělo podle ministerstva škody, které by ohrozily jeho bezpečnost.

Tanker Sanchi, který plul pod panamskou vlajkou a přepravoval ropu z Íránu do Jižní Koreje, ovšem po srážce vzplál a 31 členů jeho posádky, mezi nimiž bylo 30 íránských státních příslušníků a dva Bangladéšané, je nezvěstných. Zatím se našlo jen jedno tělo.

Příčina nehody zatím nebyla objasněna. Z tankeru následně do moře unikla ropa, uvedla agentura AP. Podle čínských činitelů hrozí, že nastane výbuch a loď se potopí.

Čínské úřady na místo vyslaly policejní čluny a tři úklidové lodě. Jihokorejská pobřežní stráž vyslala loď a letoun na pomoc s pátráním po pohřešovaných členech posádky. Pomoc vyslalo i americké námořnictvo. Situaci ale ztěžuje toxický kouř.

Kondenzát je pro životní prostředí horší než běžná surovina

Loď Sanchi měla podle čínských úřadů na palubě 150 tisíc tun kondenzátu, tedy velmi lehkého oleje. Ten je podle expertů nebezpečnější než běžná surovina. „Kondenzát se více odpařuje a mísí se s vodou,“ řekl BBC John Driscoll z JTD Energy Services. „Může být navíc bezbarvý a bez zápachu, takže je těžší jej odhalit,“ podotkl Driscoll.

Podle Mezinárodní námořní organizace (IMO) plavidlo od svého vzniku operovalo pod pěti různými jmény. Jeho registrovaným vlastníkem je hongkongská firma Bright Shipping v zastoupení íránské společnosti National Iranian Tanker.

Ta tvrdí, že provozuje největší flotilu tankerů na Blízkém východě. Podle informací AP má nyní loď v nájmu jihokorejská společnost Hanwha Total, kterou z poloviny vlastní jihokorejská Hanwha Group a francouzský ropný gigant Total.

Čtěte více

Publikované v: Svět        Sdílet

banner

Zanechat vzkaz