banner

PŘEHLED: Na silnicích loni zemřelo 502 lidí, nejméně od roku 1961

Na českých silnicích loni zemřelo 502 lidí, o 43 méně než v roce 2016. Počet usmrcených byl nejnižší od roku 1961, kdy policie začala vést ucelené statistiky. Za loňský rok se v Česku stalo téměř 104 tisíc nehod, což bylo meziročně zhruba o pět tisíc více. Uvedl to šéf dopravní policie Tomáš Lerch a první náměstek policejního prezidenta Martin Vondrášek.

„Trend je v poslední době pozitivní, zásadní následky nehod klesají dlouhodobě,“ řekl Lerch. Důvodů je podle něj více. „Základním parametrem je, že se účastníci silničního provozu začali chovat zodpovědněji,“ uvedl. Poukázal i na vyšší počet preventivních kampaní a na to, že automobily jsou kvalitnější a bezpečnější.

„Svůj podíl má samozřejmě i policie, nejen proto, že upozorňuje na určitá rizika, ale snaží se i zintenzivnit svou činnost v rizikových časech a svou viditelnou přítomností přispívat ke snížení nehodovosti,“ dodal šéf dopravní policie.

Při nehodách bylo loni těžce zraněno 2339 lidí, o 241 méně než předloni. Lehce bylo zraněno o 239 osob více, 24 740. Při haváriích vznikly škody za více než 6,3 miliardy korun, zatímco o rok dříve to byla zhruba 5,8 miliardy korun. 

Na poklesu počtu obětí nehod se nejvýrazněji podílel Středočeský kraj, kde počet úmrtí loni meziročně klesl o 43 – na 63. V žádném jiném regionu tak značně počet zemřelých při nehodách neklesl. V několika krajích naopak obětí přibylo, nejvíce v Ústeckém kraji, kde počet mrtvých stoupl oproti roku 2016 skoro o polovinu – na 47.

I přes pokles počtu obětí se podle Lercha stále nedaří plnit cíle Národní strategie bezpečnosti, podle níž mělo v roce 2017 na silnicích zemřít maximálně 427 osob. Cílem je, aby v roce 2020 nebylo na silnících usmrceno více než 333 lidí.

Podle Lercha se nezměnila situace kolem mladých a nezkušených řidičů, kteří jsou stále nejrizikovější kategorií. Klesá celkový počet nehod, které způsobují, pokud ale jde o jejich tragické následky, jsou statistiky podobné jako za rok 2016 – na smrtelných dopravních nehodách se mladí řidiči podílejí téměř 25 procenty.

Nejčastěji, ve 174 případech, loni umírali řidiči osobních aut. Chodců v důsledku nehody zemřelo 101, spolujezdci v osobním voze byli usmrceni v 80 případech. Ve všech těchto kategoriích počty mrtvých klesly. Mírně stouply naopak u motorkářů a cyklistů.

Nejtragičtějším měsícem na českých silnicích byl loni červen, kdy v důsledku nehod zemřelo 62 lidí, o 26 více než v červnu 2016. Počet úmrtí stoupl v červnu, lednu a listopadu, přičemž z těchto měsíců byl červnový nárůst největší. „Naše opatření v tomto roce proto nebudou směřována pouze do měsíců prázdnin, ale do všech letních měsíců,“ řekl první náměstek policejního prezidenta Martin Vondrášek. 

Právě na červen připadl i nejtragičtější den roku 2017, kdy v sobotu 24. června zahynulo při nehodách osm lidí. Jedna z nejtragičtějších nehod roku se pak stala na začátku července, kdy zemřeli čtyři lidé při čelním střetu dvou osobních aut u Vnorov na Hodonínsku.

Při nehodách způsobených řidiči motorových vozidel lidé nejčastěji umírali kvůli tomu, že řidič nepřizpůsobil rychlost stavu vozovky. Požití alkoholu bylo u viníka dopravní nehody zjištěno v 4251 případech, při těchto nehodách zemřelo 43 osob.

Co do počtu nehod byl nejhorším měsícem říjen, kdy se jich stalo 9941, nejvíce nehod se stalo v pátek. Nehodu nejčastěji zavinil řidič motorového vozidla, který nejel správně – například se plně nevěnoval řízení nebo nedodržel bezpečnou vzdálenost mezi vozidly.

Celoroční počty mrtvých klesaly vytrvale od roku 2008, s výjimkou let 2014 a 2015. V roce 2016 se počet obětí havárií opět snížil. Před rokem 2008 se počet usmrcených při nehodách v Česku pohyboval většinou nad jedním tisícem.

Nová technika i zákon o autoškolách

Policie chce počet nehod dál snižovat, letos proto nasadí další novou techniku – kromě nových aut pro skrytý dohled i dalekohledy s digitálním záznamem. „Jsou určeny pro zaznamenávání nevěnování se řízení spojené s telefonováním nebo nesprávného předjíždění,“ popisuje Tomáš Lerch.

„Když dojdeme k závěru, že došlo k porušení předpisů, tak to musíme prokázat. A tato technika, ať už to jsou laserové měřiče, dalekohledy nebo kamery, nám slouží k prokazování protiprávních jednání,“ doplňuje Martin Vondrášek. Prevenci i represi chce letos policie směřovat také k cyklistům a chodcům.

Ministr dopravy chce také dokončit zákon o autoškolách a vzniknout by mohla i profesní komora. „Spoluvytvářela by pravidla, jak se má učit. A autoškoly by měly mít i GPS, aby bylo jasné, že žák hodiny v autoškole najezdil,“ říká ministr Dan Ťok (za ANO).

Součásti změn má být i tzv. řidičák na zkoušku, který by úřady dávaly jen na dva roky s poloviční sazbou bodů a povinností absolvovat kurzy bezpečné jízdy.

Čtěte více

Publikované v: Regionální        Sdílet

banner

Zanechat vzkaz